INTRAVILÁN
Blavička – úradný názov Mladej Blavy je uvádzaný na starších, ale aj sú-časných katastrálnych mapách, pre domácich väčšinou neznámy.
Hajkech járek – jarok, malý vodný tok (vyviera na Lipine) hneď vedľa Novej cesty, približne v strede dediny.
Hlinník – vedľa cintorína (z južnej strany) – veľké zahĺbenie do pôdy smerom k Lipine, približné rozmery: dĺžka 60 m, šírka 45, hĺbka asi 10-12 m, futbalové a hádzanárske ihrisko, niekedy aj prírodné klzisko, t.č. už zavezený.
Horný mlyn – posledný majiteľ Ivan Bzdúch, t. č. mimo prevádzky, pred ukončením prevádzky mlyna sa tam robila príprava kŕmnych zmesí.
Výhony – rovnobežné poľné cesty na Panskom, ktoré boli orientované približne kolmo na Novú cestu smerom na západ až po hornodubovskú medzu. Pozdĺž ciest boli účelne vysadené jablone, ktoré okrem priameho prínosu – jabĺk, slúžili aj ako vetrolamy. Vzdialenosť týchto Výhonov bola zrejme určená podľa dosahu lán parných oračiek. Pamätníci si pamätajú, že “oracie parné mašiny” ešte v povojnových rokoch orali “panské table” od výhona k výhonu. Celkom boli 3 výhony a 4. výhon už tvorila medza s dechtickým chotárom.
Pálenica – liehovar, ktorý dal vybudovať gróf Jozef Pálffy (v roku 1889), neskôr obilný sklad, t. č. viacúčelová hospodárska budova pre potreby súkromného podnikateľa.
Pivnica – stará pálffyovská klenbová pivnica, vlastníctvo PD Kátlovce (vedľa kultúrneho domu) stále v dobrej kondícii. Počas činnosti zlúčeného JRD slúžila ako pivnica pre skladovanie vína JRD vyrobeného pre vlastnú potrebu zlúčeného JRD 30. výročia SNP Dechtice. V súčasnosti je veľmi využívaná pri svadbách, pretože má veľmi dobré klimatické podmienky v každom ročnom období, čo sa využíva najmä v letnom období.
Pusté – cesta smerom k starému mlynu (t. č. už zastavané) č. d. 90.
Ulička – poľná cesta z ulice (na Záplocie) medzi domami č. 142-143, bola úradne vymeraná v roku 1936, kedysi dôležitá cesta pre dopravu úrody z poľa, najmä pokoseného obilia, pretože mlátenie obilia a stohy slamy (kozle) museli byť čo najbližšie k hospodárskemu dvoru jednotlivých gazdov. Okrem toho sa tadiaľ vozili ďatelina, zemiaky a repa a pod., ale v zime aj ľad do ľadovní a v zime bola v Uličke dobrá sánkovačka detí.
Úvoz – pokračovanie Uličky smerom na Kopanice, križoval Novú cestu, ktorá ho delila približne na polovicu – Dolný a Horný úvoz.
Horný úvoz – zanikol po zemných úpravách, Dolný úvoz (t. č. neriadené smetisko). Oba úvozy tvorili relatívne úzke cesty, ktoré viedli 2 až 3 m pod úroveň okolitého mlyny terénu; počas zimy boli spravidla zafúkané snehom, ktorý na radosť detí často vydržal až do apríla.
Stará Blava – pôvodné koryto Blavy, časť vody bola odrazená stavidlom (spúščom) na Mladú (Novú) Blavu, Blavičku, čo bol náhon na vodné.
Starý (dolný) mlyn – zrúcanina na Mladej Blave. Podľa informácii najstarších pamätníkov vyhorel koncom 20. rokov. Po II. svetovej vojne tam bola až do 50. rokov pekáreň na pečenie chleba.
EXTRAVILÁN
Sýpka – obilný sklad PD (smerom na východ od futbalového ihriska). Po konfiškácii palffyovskej pôdy a pálenice pripadla do vlastníctva obce, t. č. je vo vlastníctve PD.
Šlahoréch járek – malý jarok na dolnom konci dediny, tečie pod mostom na Dolnom konci obce, bezprostredne za mostom je odbočka cesty do Nižnej.
Blávka – brod cez Starú Blavu smerom na cestu k soche Panny Márie, nový most na Starej Blave a zemné práce brod úplne zlikvidovali.
Cesta “Hore Járky” – poľná cesta od Svätého Kríža v “Lazoch” smerom k Čerešienkovej ceste, viedla až do Nižnej, kedysi po oboch stranách bola lemovaná malinami (morušami), ktoré sa, žiaľ, v našej obci vyskytujú už len ojedinele. V 70. rokoch bola táto cesta vybudovaná do Nižnej ako riadna štátna cesta s asfaltovým povrchom.
Čerešieňková cesta – poľná cesta (medzi Vinohradmi a Novinami), siaha od dechtickej až po radošovskú medzu. Výsadba čerešieň má pokračovanie aj cez radošovský a bohunický chotár, takmer až po štátnu cestu smerom na Atómku.
Dolina – domáci názov pre súvislý stromový porast, ktorý leží v doline medzi dvomi chrbtami, ktoré prechádzajú cez celý chotár približne kolmo na poľné cesty “Výhony” a štátnu cestu smerom na Dolné Dubové, od dechtickej medze až po paderovskú medzu.
Dolina – samota, “košár na Doline”, maštaľ pre dobytok, ktorý sa počas sezóny voľne pásol (najmä ovce). Pole v blízkosti samoty Dolina sa nazývalo Na košári, Pri košári alebo Za košárom.
Dolná hrádza – krovitý porast vo Vinohradoch asi v strede medzi Hornou hrádzou a cestou na Nižnú, bola odstránená v rámci rekultivačných úprav chotára v roku 1963.
Dolná pažic – lúčny porast medzi Blavami na dolnom konci, kedysi pokrytý pekným zeleným trávnikom, kde sa pásli husi. V 70. rokoch 20. storočia bola zavezená zeminou z výkopov pri výstavbe Atómky. V súčasnosti je tam len hustý porast listnatých stromov a kríkov až po sútok Mladej a Starej Blavy (po Lehno).
Farárech lávka – oceľová lávka na Starej Blave (oproti farskej záhrade). Lávka je naležato položený oceľový I-profil, ktorý bol na tzv. Železnej lávke, ale po ukončení prevádzky liehovaru bol odtiaľ prevezený. I-profil nahradil pôvodnú drevenú lávku, ktorá kedysi bola súčasťou veľmi frekventovaného chodníka pre prechod na Lúky a Pod vinohrady, na Chtelnické.
Horná hrádza – súvislý hustý porast kríkov a stromov vo Vinohradoch, pozdĺž poľnej cesty smerom k Čerešienkovej ceste, tvorí prirodzený vetrolam.
Horná pažic – lúčny trávnatý porast medzi cestou na Dechtice a Starou Blavou vedľa majera, podobne ako Dolná pažiť, bola kedysi pokrytá pekným zeleným trávnikom, kde sa pásli husi. Celá lokalita bola zavezená zeminou, žiaľ, aj s rozličným odpadom.
Hradiščo (hradisko) – medzi Paderovskou cestou a stromovým porastom na Doline, na časti chotára “Zahumny od výmoľa” v súčasnosti označované ako Paderovské kopanice. Uvedené hradisko je zatiaľ len málo preskúmaná archeologická lokalita. Podľa získaných informácii údajne existuje plán Archeologického ústavu SAV v Nitre, podľa ktorého by sa malo sondovať na uvedenom mieste.
Jamy – pole Šarkanské, ktoré je značne členité a tvorí akúsi jamu alebo kráter. Od východného smeru jamy (smerom k Čerešienkovej ceste) je agátový stromový porast. K Šarkanu sa viaže povesť, že nad poľom letel šarkan, ktorý práve v tejto oblasti zavadil veľkým chvostom o pole, a tak vznikla prepadlina – jama. Významná archeologická lokalita.
Kapusnice – pole medzi Mladou a Starou Blavou, od horného mlyna až po Dolnú pažiť alebo cestu na Nižnú, (Obr. 1.2, pole 11)
Lamfeš – (v Dolnej Blave za Lehnom), jedno z prírodných kúpalísk.
Lehno – oblasť Dolnej pažite, pri sútoku Mladej a Starej Blavy.
Močidlo – vodná plocha, oficiálny názov požiarna nádrž, ale aj rybník (na dolnom konci), v zime prírodné klzisko. Ešte do začiatku 50. rokov 20. storočia slúžilo na močenie konôp.
Nová cesta – len na niektorých miestach spevnená poľná cesta od štátnej cesty na Dolné Dubové – smerom na Lipinu až po dvor PD (tvorí hranicu medzi chotárnymi časťami Kopanice a Záplotie (Záplocie).
Paderovská cesta – štátna cesta, bola vybudovaná ako vicinálna cesta v roku 1936. V tom istom roku boli pozdĺž cesty vysadené hrušky.
Pri košári – pole pri samote Dolina, leží medzi stromovým porastom Dolina a 2. a 3. Výhonom.
Prírodné kúpaliská na Blave – Spúšč (alebo tiež pri Zástavnici), pri stavidle, ktoré bolo vybudované ako náhon vody pre mlyny, t.j. odrazenie časti vody do Mladej Blavy, vznik tohto náhonu vody na mlyny sa nepodarilo zistiť. Ďalšie kúpaliská na Starej Blave – Polákech jama (blízko Farárech lávky ), Slabých jama (Dolná pažic),
Remíz – zvyšok zalesnenej časti chotára (kedysi údajne panská bažantni-ca, leží už v dechtickom chotári).
Stoček pri Panenke Márii – Dechtický kanál (vyviera v dechtickom chotári), prítok Blavy, vteká v oblasti bývalej Blávky do Starej Blavy.
Železná lávka – zvyšky železného mosta úzkokoľajnej železnice, ktorá slúžila pre potreby liehovaru v Kátlovciach (asi 30 m od Spúšča smerom proti prúdu Blavy).
CHARAKTERISTIKA OBCE
Kátlovce patrili približne až do 70. rokov 20. storočia, podľa klasifikácie sídiel (Etnografický atlas Slovenska) k tzv. ulicovému typu, kde je zástavba pozdĺž ulice, ktorá bola orientovaná pozdĺž cesty (hradskej), v našom prípade približne rovnobežnej s potokom Blava. Ulicová zástavba, domy orientované na ulicu po šírke i s dvojosím priečelím. Podľa historickej retrospektívy pamiatkarov, boli kátlovské domy z 19. stor. troj- a viacpriestorové domy z nepálených tehál, omazané a obielené, pod valbovými slamenými strechami. Vchod z ulice do pitvora zdôraznený výpustkom. Hospodárske budovy (maštaľ, šopa a úkol) a komora boli prestavené vo dvore do uhla. V zadnej časti humna boli vybudované stodoly. Postupne od 50. rokov dochádza k prestavbe domov z 19. storočia a dochádza k úplnej likvidácii slamených striech. Výstavba nových domov obce smerom na Lipinu, podľa územného plánu, ktorého začiatky siahajú do medzivojnového obdobia, prakticky posunuli centrum obce, tak že kostol, škola, obecný úrad, kultúrny dom, požiarna zbrojnica, futbalové ihrisko sú sústredené približne okolo tohto stredu obce na relatívne malom priestore. Systematická výstavba domov na Lipine v priebehu 70. rokov pomaly posúva našu obec od ulicového typu k tzv. hromadnému cestnému typu, pre ktorý je charakteristická výstavba domov v sieti nadväzujúcich bočných ulíc. V rokoch 2002 a 2003 boli vybudované obecné byty v dvoch 9-bytových domoch. V priebehu 90. tých rokov 20. storočia boli postupe realizované obecný vodovod a plynofikácia obce. Pre ukončenie komplexu občianskej vybavenosti už chýba len kanalizácia obce. Prípravné práce boli zahájené v roku 2002. V roku 2003 a 2004 bolo vybudované potrubie k čističke v Dechticiach a začalo sa s budovaním kanalizácie v obci, ktorá pokračovala najmä v roku 2005.